Fysträning för hockeyspelare

För att en hockeyspelare ska bli bra på sin sport räcker det inte med skridskoteknik – man måste också ha god fysisk förmåga, eftersom det är en enormt fysiskt krävande sport. Ishockey är dessutom en sport som kräver många olika typer av fysisk förmåga, vilket gör att det är viktigt att förutom ispassen lägga in varierad fysträning, där man bland annat tränar upp reflexer, balans, rörlighet, acceleration och möjlighet att göra snabba kraftspurter. Det betyder att man bör träna konditon likaväl som styrka, och gärna från en tidig ålder – dock ska man självklart anpassa träningen efter ålder och nivå, för att undvika skador.

Hockeytränare och hockeyspelare lär sig hela tiden mer om vilken typ av träning utanför isen som passar deras sport bäst. Det som var normen förut, att lyfta tunga vikter och göra knäböj med flera hundra kilos tyngd, är på väg att försvinna allt mer, till förmån för träning där betoningen ligger på rörlighet. Hockey är nämligen en allround-sport där man måste vara stark i alla moment, inte bara enstaka rörelser. I takt med att träningen förändras, från stillastående styrketräning till mer dynamisk och rörlig träning, förändras också behovet av träningskläder. Om du skulle behöva uppdatera din träningsgarderob för att även du har förändrat din träning, ska du gå in på Outletsverige.se. Där hittar du billiga märkeskläder som passar alla tillfällen, till och med ett svettigt träningspass.

Kommentera